21-06-2006

Printervenlig version  

Mineraler

Mineralerne er stoffer, der enten hjælper vitaminerne med at fungere eller er en slags byggesten i kroppen til for eksempel knogler og tænder. Men de kan også have andre funktioner, som for eksempel jern i blodets hæmoglobin eller til regulering af nervesystemet eller kroppens væske- og saltbalance.

De ti vigtigste mineraler, som er nødvendige for at opretholde kroppen velfungerende, er følgende, som der er fastsat daglige anbefalede doser for: Calcium (kalk), fosfor, jern, jod, kobber, krom, magnesium, mangan, molybdæn, selen og zink.

De vigtigste mineraler
Navn Kilde Dosis Betydning
Calcium Ost, chokolade, spinat og harvegryn 800 mg Kroppens funktion og opbygning.
Fosfor Mælk, kød, fjerkræ og fisk 800 mg Energiomsætningen i kroppen. Knogler og muskler.
Jern Kød, indmad, linser og kornprodukter. 14 mg Dannelse af røde blodlegemer, som transporter ilt rundt i kroppen
Jod Mælk, fisk, æg 150 µg Dannelsen af hormon fra skjoldbruskkirtlen, som medvirker til regulering af kroppens stofskifte.
Kobber Skaldyr, nødder, rosiner, lever og champignon. 2 mg Optagelsen og udnyttelsen af jern. Indgår samtidig i en række enzymkomplexer.
Krom Kød, ost, skaldyr, nødder, gær, mandler og tørret frugt. 50 µg Omsætning af blodsukker
Magnesium Kakao, nødder, havregryn, fuldkornsprodukter, ærter, bønner og grønkål. 300 mg Kroppens funktion og opbygning.
Mangan Fuldkornsprodukter, grøntsager, frugt og nødder. 2,5 mg Kulhydrat- og fedtomsætning. Dannelse af knogler.
Molybdæn Mælk, skaldyr, nødder, kornprodukter 150 µg Enzymfunktion, bl.a. urinsyreomsætning
Selen Kød, fisk, indmad, mælk, ost og æg. 50 µg Dannelsen af antioxidanter, der beskytter kroppens celler mod iltning, således giftige stoffer ikke dannes.
Zink Kød, ost, mælk, fuldkornsprodukter 15 mg Vækst, hud, sårheling. Medvirker desuden i reguleringen af blodsukkeret.

Printervenlig version  

Af Arne Flåten. © 2003-2006