21-06-2006

Thomas's opvarmningsprogram.

Billede fra Swedish Cup
Thomas Statager
Billede fra Swedish Cup 2006

  1. Kuskeslag for at løsne op i skuldre og omkring skulderblade.
  2. Rotation af armene i skulderleddet - begge retninger.
  3. Rotation i håndled - ellers er jeg nogle gange ude for, at musklerne omkring håndleddet giver nogle ukontrollable spjæt under skudafgang.
  4. Strækning af brystmusulatur for at modvirke et træk mod venstre under sigtning. Husk at bøje albuen, så strækket ikke kommer til at foregå i albueleddet. Denne øvelse er muligvis mindre relevant for skytter, der står mere frontalt mod skiven.
  5. Rotation langs rygraden for at løsne op ryggen. Jeg ved ikke, om denne øvelse er relevant for alle heller, men jeg er selv tilbøjelig til at blive stiv i ryggen pga. de mange timer i samme stilling.
  6. Nakkemuskler efter behov.
  7. Derud over bruger jeg nogle gange som en del af skulderopvarmingen bare at stå og holde længe på målet. For mig går det altid et stykke tid, før skulderen er varmet så godt op, at musklerne falder til ro, og holdet bliver optimalt.
  8. Og som nævnt: hvis jeg ikke havde været på cykel, ville jeg nok være nødt til at gøre noget for at aktivere kroppen og den mentale parathed, så man er klar til at skyde.
  9. Få pulsen lidt op.

Af Arne Flåten. © 2003-2006